lørdag 25. oktober 2008

Gutter og jenter, sitter og venter...

Det er en kjennsgjerning at gutter og jenter i mange tilfeller har ulike interesser, og at det ofte er guttene som først løper bort og okkuperer PCene når muligheten byr seg. Gutter liker dataspill og trykker i vei på tastaturet, mens jentene kan være litt mer usikre i bruken av PCer, særlig i småskolen. Etter hvert som jentene blir eldre blir de i større grad databrukere, men da på andre felt enn guttene tradisjonelt oppholder seg på. Jentene er mer sosiale på nettet, gjennom bruk av Nettby, MSN, Facebook osv. Jeg sier ikke at guttene ikke bruker disse sidene, men erfaringen min tilsier at jentene helt klart ligger foran på denne type bruk, mens gutta spiller fra de er små og holder seg gjerne til det.
Poenget mitt med dette innlegget er at vi som lærere må ta utfordringen med å introdusere og involvere jentene mer fra de er små når det kommer til databruk, samtidig som vi kan utvide guttas horisont slik at de kan se hvordan PCen kan brukes til langt mer enn bare spill og moro.

Hvis det er noen som har andre erfaringer enn meg og er uenige i innlegget vil jeg gjerne høre det, for jeg baserer dette i stor grad på egne erfaringer, og jeg har jo ikke erfart alt her i verden.;) Om dere er enige må dere gjerne si det også!

Ingen kommentarer: