mandag 6. oktober 2008

PowerPoint; Elevenes mareritt og lærerens drøm?

Med den teknologien vi har pr. i dag og de verktøyene som har oppstått, vil jeg påstå at det verktøyet som blir mest brukt i undervisningssituasjoner, særlig ved høyere utanning, er PowerPoint. Det er et utrolig lettvint program å bruke, og det er fort gjort å lage noen slides som ser tålig bra ut. Du kan sette inn tekst og bilder til krampa tar deg, og kanskje til og med tilsette lyder som "svoop" og "sviiisj" når nye punkter hopper opp på lerret (dog kanskje ikke å anbefale).

Så kommer da spørsmålet: Er dette en bra måte å undervise på, bare fordi det er teknologisk?

I noen tilfeller er PowerPoint-presentasjonene kortfattet, og rikt illustrerte. Få ord, mange bilder. Presentasjonen fungerer som et supplement til lærerens/foreleserens opplegg for timen. Det han eller hun sies kan bakkes opp med slidsene. Da får man informasjonen både audiotivt og visuelt, og jeg mener at jo flere sanser man får sine tilhørere til å ta i bruk, dess større er sjansen for at noe går inn og blir der.

I andre tilfeller (og det som stort sett er min erfaring) stappes slidsene fulle av tekst og illustrasjonene glimerer med sitt fravær. Når dette skjer, er det i tillegg slik at den som har laget presentasjonen gjerne leser rett av det han el. hun har skrevet, og timen blir lang som et ondt år. Så skal man kanskje også være en dyktig elev å ta notater fra dette, mens slidsene ruller avgårde.

Poenget mitt her er måtehold, ærede forsamling. PowerPoint kan være et finfint verktøy, men kan fort misbrukes. Det bør være et supplement til undervisninga, ikke undervisninga i seg selv. Nå har ikke PowerPoint så vidt meg bekjent blitt særlig utbredt i grunnskolen enda, men når vi som fremtidige lærere bombarderes med det hver time, er det jo mulig noe påvirker oss. Da ber jeg dere, husk: MÅTEHOLD.

4 kommentarer:

Bente sa...

Jeg vil bare si meg såre enig i dette innlegget. Selv om jeg faktisk har hatt flere forelesere som har skjønt poenget bak PowerPoint. Dessverre blir ikke viktigheten med måtehold i tekst og funksjoner alltid forstått av elever som skal bruke dette verktøyet når de presenterer sine arbeider. Så før vi slipper løs elevne våre (mellomtrinn, ungdomsskole?) bør vi kanskje forklare meningen bak programmet.

Silje sa...

Det er et godt poeng, Bente! Elevene er på lik linje med lærere og forelesere når det kommer til å måtte forstå vettug bruk av programmet, og vi må ikke glemme dem. I tillegg er det jo slik at vi bør gå foran som gode eksempler, og vise god og kreativ bruk av programmet.

Thomas sa...

Fin refleksjon rundt bruken av PowerPoint. Så spørs det hva du mener om mine presentasjoner. Jeg får vel høre på neste samling?

Silje sa...

Hehe, tiden vil vise hva jeg synes om dine foreleninger, Thomas. Jeg har ikke nok erfaring med dem enda til å gjøre meg opp en mening. Men det er nok av andre forelesere som har sløst med timer av mitt liv som jeg aldri vil få tilbake.;)