tirsdag 7. oktober 2008

Nettvett

I samtale med 7.klassinger kommer det gjerne opp spørsmål om jeg er på nett, enten via Nettby, Facebook, MSN osv. Elevene er i større grad enn meg klar over hvilke sosiale arenaer som finnes der ute på verdens veven, og tar dem flittig i bruk.

Ei jente, og det er stort sett de som er mest ivrige har jeg inntrykk av, fortalte meg at faren hennes hadde nektet henne å opprette en profil på Nettby, men etter hvert fikk hun lov under visse forutsetninger. Disse gikk på å vise nettvett, og det er det jeg vil ta opp her. Hun hadde tydeligvis en oppvakt far som fulgte med på hva hennes unge datter tok seg til på nettet, og hun fikk restriksjoner når det kom til hva hun fikk legge ut av personlig info og ikke minst; bilder. Jeg har sett flere profiler til 12 år gamle jenter, og enkelte av bildene er til å bli stum av. De poserer og utfordrer, fulle av sminke og stæsjet hår, og kan lett bli tatt for å være eldre. Det er ingen hemmelighet at verden er full av tvilsomme karakterer, som ved hjelp av internett kan få utløp for sin perversitet. Å utgi seg for å være en annen er gjort i en hådvending, og jenter på 12-13 år er naive og fortsatt barn i mange sammenhenger. Jeg mener en av våre viktigste oppgaver når vi lar elevene våre bruke nettet, er å lære dem nettvett. La de virkelig forstå hva konsekvensene kan være av å utlevere seg for mye på nett.


Jeg har selv opplevd å bli kontaktet av en ekkel type, og det var før internettets tid. I jentebladet "Girls" bad jeg som 14-åring om brevvenner, både jenter og gutter, og fikk en telefon fra en kar i 20-årene som bodde i samme by som meg. Jeg skal ikke gå i detaljer, men det var en ganske ubehagelig situasjon jeg kom opp i, som Pappa reddet meg fra. Dagens unge er mye mer utsatt enn jeg var der jeg satt uten mobil og internett, så denne utfordringen bør vi ikke ta lett på!


Men hvordan skal vi få til dette da? En ting er rollespill, samtaler i klassen og det å dele erfaringer med elevene, men samtidig er mange av elevene sååå verdensvante og vet alt i den alderen, så det kan være vanskelig å nå inn. Derfor tar jeg gjerne i mot råd fra dere!

6 kommentarer:

Annette sa...

Eit viktig tema som blir belyst. Har ingen konkrete råd innan nettvett, men eg trur stadig ny informasjon vil hjelpe. Det samme med samtalar og erfaringar. Om det verkar vanskeleg å nå inn til elevane er det berre å stå på, som lærar kan ein ikkje gi opp. Å dele informasjon om nettvett saman med foreldrene kan også vere ein idè. Det er godt å ha heim og skule på sam lag.

Silje sa...

Helt enig, vi må bare stå på, særlig når det gjelder et så viktig tema. Det å få med foreldrene er også et godt poeng ettersom de sitter med makta i hjemmene, og har større mulighet til å følge med hva barna deres gjør på nett.

Thomas sa...

Svært god betenkning om personvern og nettvett, spesielt fordi du ikke bare synser, men tar utgangspunlt i autentiske erfaringer, egne og andres. Det finnes flere nettsider som er gode på nettvett. www.dubestemmer.no, nettvett.no, www.saftonline.no er tre av de beste.

Silje sa...

Takk for linker, Thomas, jeg skal sjekke dem ut!

Susann sa...

Dette er et dilemma vi som lærere og foreldre ikke minst kommer opp mange ganger. Hvor mye skal ungene få legge ut på nett, hvor modne er de til å selv ha kontroll over bruken av slike nettsteder. Informasjon om og diskusjoner om konsekvenser av slik nettbruk er i allefall viktig.

Silje sa...

Susann;
Modenhet er helt klart et begrep som kommer inn i denne sammenhengen, og det er stor forskjell på modenheten til 28 elever i samme klasse, særlig på u.skolen. Der vil de både være barn og voksne om hverandre, og vi må ikke la oss lure av den voksne siden, for den er ikke nødvendigvis der i alle sammenhenger.